
Staretii de
la Manastirea Moisei
Staretii din secolul al XVII-lea
de la Manastirea Moisei
Iosif este staretul Manastirii
Moisei care vine din secolul anterior. El s-a remarcat prin
vrednicie. În 1599 a terminat de ridicat biserica, numita
atunci „cea noua”, fiindca pana la acea data a existat
alta veche, care nu mai corespundea stadiului de evolutie la
care a ajuns manastirea. Acestea se stiu dintr-o inscriptie.Cea
veche era asezata ceva mai sus, spre Muntele Magurice, în
locul numit Valea Bisericii.
Dosoftei. Dumitru Pop
a fost preot dintr-o familie nobila din Moisei. S-a calugarit
si si-a luat numele de Dosoftei. Era ieromonah la manastirea
Moisei si a devenit staretul acestei manastiri. Acolo a cârmuit
bine manastirea, si-a format un renume în rândul
monahilor si al preotimii maramuresene. De aceea. la 28 noiembrie
1634 a fost ales si apoi hirotonit întru episcop al Maramuresului
de catre mitropolitul Varlaam al Moldovei.
Mihai Coman este staretul
în timpul caruia s-a sfintit, în 1672, biserica
ridicata în 1599 de staretul Iosif. El a trait si a organizat
maretul eveniment, când, pentru aceasta sfintire, a venit
însusi mitropolitul Transilvaniei, Sava Brancovici. Prin
aceasta numele staretului Mihai Coman a intrat în istorie.
Timotei Brasoveanul este
mentionat pe o pagina a unui Liturghier rusesc de la manastirea
Moisei. „Si în sfânta manastire au fost egumen
popa Timoftei Brasovanul de poiprit de la Berezuntu; sa sa stie
anii de la Hristos 1682; s-au scris în luna noiembrie
în 15 zile”. Localitate cu numele Berezumtiu nu
avem, probabil este vorba despre Berezeni din fostul judet Falciu,
azi judetul Vaslui. Stefan Metes, în lucrarea sa de istorie
bisericeasca, este de parere ca Timoftei a fost staret la Moisei
cu zece ani mai înainte, la 1672 când s-a sfintit
biserica ( ).
Mihai Coman. În
localitatea Moisei sunt numeroase familii cu numele Coman, la
fel si în documente. Din una dintre aceste familii este
si staretul Mihai Comann în jurul anului 1694. La acest
an el este mentionat si ca protopop al Viseului ( ).
Soborul de la Manastirea Moisei din 1700
Cu acest sobor se încheie istoria Manastiurii Moisei din
secolul al XVII-lea. Soborul a fost convocat printr-o circulara
scrisa de episcopul Iosif Stoica la Manastirea Giulesti, unde,
atunci, episcopului Iosif îsi avea resedinta. Locul de
reuniune pentru sobor a fost fixat la Manastirea Moisei. Un
fragment din acest convocator s-a pastrat, a fost descoperit
de Nicolae Iorga, publicat si comentat în „Analele
Academiei Române” din 1913, unde istoricul spune:
„În scoartele unei carti slavone de slujba ale Maramuresului
din veacul al XVI-lea, pe care mi le-a daruit un prieten, gasesc
prinsa jumatate dintr-o scrisoare a episcopului Iosif Stoica
de pe la 1700”.
Episcopul Iosif Stoica a sprijinit scoala de la Manastirea
Moisei si a îndemnat oamenii de acolo sa învete
carte. Episcopul Iosif Stoica a ales Manastirea Moisei drept
loc pentru a tine acest important sobor pentru ca aici era un
important centru spiritual si tot aici s-a dezbatut buna pregatire
a preotilor si întarirea în credinta pentru ca atunci
era timpul când uniatia batea staruitor la usa.
Staretii din secolul al XVIII-lea
de la Manastirea Moisei
Mihai Coman, arhimandrit.
Lista staretilor din secolul al al XVII-lea s-a încheiat
cu protopopul Mihai Coman, iar lista staretilor din secolul
al XVIII-lea începe cu arhimandritul Mihai Coman. De fapt
este una si aceeasi persoana, care la Stefan Metes apare cu
numele Nicolae Coman ( ). Istoricii au aratat ca protopopul
Mihai Coman a ramas vaduv, s-a calugarit si a ajuns arhimandrit.
Este înregistrat staret al Manastirii Moisei la 1713.
Ionas a fost preot în
Moisei. În 1715, Adunarea judeteana l-a numit inspector
al bisericilor ortodoxe din Maramures, si pentru un timp a detinut
si demnitatea de staret al Manastirii Moisei.
Iorest Coman este arhimandrit si fiul protopopului
Mihai Coman. Iorest a fost staret pe la anul 1732. La aceasta
data credinnciosii din Sacel au cumparat câteva carti
pentru biserica lor. Pe o foaie a unui Octoih ei au scris: „Si
le-amu cumparatu supt aceea vrene când … au fost
arhimandrit la manastirea Moiseiului Iorestu. Ani… 1732”
( ).
Gheorghe, Ieromonah, era
venit de la Manastire Neamt. El a fost staret pe la 1737. Pe
o pagina a unui Minei este scris: „Eromonah Gheorghia
sfânta manastirea Neamtului, din Moldova, vlet 7245, iar
de la Hristos 1737, Aprilie 7” ( ). Citatul din documentul
488 din colectia Bârlea pe care Ioan Horea îl da
pentru ieromonahul Iorest nu se refera la acesta, ci la monahul
Tanase ( ).
Tanase. monah. ( la Ioan
Horea Atanasie ieromonah). Este venit tot din Moldova, dupa
unele pareri tot de la Manastirea Neamt. „Eu, monah Tanase
…sa se stie când am sezut aici la manastire, la
Moisei, jumatate de an, în zilele pre-luminatului Domn
Ion Nicolae Voievod Mavrocordat si (slujitor) lui Hristos chir
Nichifor, Mitropolit tara Moldovei; apucându-ma iarna
aice, în tara Maramures …am sezut aice la manastire
la Moisei; dila Zidire Lumie 7253, dela Hristos 1745, mesita
Martie 25 de zile” ( ).
Teofan. Ieromonah. Acesta
a fost trimis, în 1759, de staret la Manastirea Moisei
de catre Calistrat, staretul de la Manastirea Putna cu o bogata
scrisoare de recomandare, pe care am reprodus-o mai sus. Copistul,
când a copiat scrisoarea staretului Calistrat a sarit
peste cinci rânduri din document, pe care nu le-a reprodus
în copie. Cu regret ca nu s-a procedat corect, Silviu
Dragomir scrie: „Pacat ca aceasta frumoasa scrisoare a
igumenului de la Putna nu a fost copiata si tiparita cu destula
grija de autor. În vara anului 1911 ne-a aratat-o si noua
regretatul Dr. Ioan Mihalyi si cu acea ocazie am constatat ca
înainte de cuvintele <<înzadar, fiindca de
la sama de vreme încoace…>>lipsesc cinci sire,
care au ramas necopiate. Tocmai pasagiul suprimat contine confirmarea
svonului despre persecutia religioasa care s-a înstapânit
si în Maramures” ( ).
Andrei. Arhimandrit. A
venit de staret la Manastirea Moisei de la Manastirea Moldovita
în 1779, despre care am vorbit si mai sus. El însusi
spune într-o însemnare: „Eu smeritul Andrei,
arhimandrit din Moldovita am venit la manastirea Moisei, unde
e ctitor preotul Ionas, fiul lui popa Mihai, 1779-1780, mesita
15” ( ). Dupa intrarea zonei raionului Viseu sub jurisdictia
Episcopiei Vadului, Feleacului si Clujului, în 1948, episcopul
Nicolae Colan a supravegheat bunul mers al parohiilor de aici,
precum si a Manastirii Moisei, unde din octombrie 1948 a adus
staret si calugari de lege româneasca. Drept staret a
fost adus parintele arhimandrit Dr. Atanasia Clodovschi, cu
ordinul nr. 514 din 1 decembrie 1948 si câtva calugari
de la Manastirea Neamt si de la alte manastiri din Moldova.
La 1 iulie 1949 însa staretul Dr. Atanasie Clodovschi
a fost chemat la Mitropolia Ungrovlahiei din Bucuresti.
A urmat ca staret la Manastirea
Moisei parintele arhimandrit Dr. Vasile Vasilache, care
era venit la Moisei o data cu primii calugari din 1948. A avut
greutati numeroase si n-a condus mult timp manastirea.
Dupa Vasilache a venit la conducerea
Manastirii Moisei parintele arhimandrit Melchisedec Manolescu,
care a ramas în aceasta demnitate pâna la 15 mai
1958, când a fost transferat la Manastirea Nicula, unde
a fost tot staret, dar numai pâna în 1959, pentru
ca în timpul acela situatia era foarte tulbure si agitata
pentru viata monahala. Parintele „arhimandrit Melchisedec
Manolescu a adunat în jurul sau mai multi ucenici, având
sub ascultarea sa pe ieromonahii: Vichentie Gorceag, Damaschin
Rotaru, Seroftei Popovici, Gavrila Acatrinei, Gavrila Vitali,
Teodosie Cioara, Ghrontie Ciocodan, Nicolae Barcari, Gherontie
Sisisteanu, Nifon Ianculescu – arhimandrit si protosinghel
Samuila Gavrila; pe ieromonahii: Agapie Minasi, Averechie Tântar,
iar frati pe: Paduraru Ioan, Spiridonescu Gheorghe, Spiridonescu
Ioan, Budu Ioan, Filip Iosif, Sasaran Vasile si Brânzan
Valentin” ( ).
Staretul urmator la Manastirea
Moisei a fost ieromonahul Nestor Codar, dar el n-a
condus manastirea decât un an si jumatate, în 1958-1960.
Anul 1960 a constituit un moment important în istoria
Manastirii Moisei.
În acest an a venit staret
protosinghelul Arsenie Obancea, care a condus manastirea
timp de sapte ani, pâna în 1967. În timpul
pastoririi sale toti calugarii au fost alungati din manastire.
Înca din 1960 manastirea a fost transformata în
Parohia III Moisei.
În 1967-1968 Manastirea
Moisei nu mai avea nici un calugar si era administrata de preotul
Mihai Oprisanu de la Parohia Moiseei Centru. Credinciosii
si în acel an au venit la hramul manastirii. Parintele
Mihai Oprisanu i-a prezentat situatia complicata de la Manastirea
Moisei episcopului Teofil Herineanu de la Cluj. Împreuna
au aflat o modalitate de rezolvare a problemei într-un
mod satisfacator la momentul dat. Pentru ca Manasatirea Moisei
era proclamata parohie trebuia adus aici un preot. Pentru ca
poporul cerea, dorea si pretindea ca manastirea sa-si continue
misiunea, era nevoie de calugari. Preotul Mihai Oprisanu si
cu episcopul Herineanu l-au aflat pe calugarul Ioan Ivascu,
pe care l-au adus de preot la Parohia Moisei III.
Parintele protosinghel Ivascu
era un om foarte destoinic si le împlinea atât pe
cele ale eparphiei, cât si pe cele ale manastirii. În
timpul pastoririi sale „s-a introdus în manastire
curentul electric, telefonul, s-a pregatit biserica mare pentru
pictura si s-au redobândit terenurile manastirii înstrainate
de antecesorul sau” ( ).
Staretii au fost oameni cu pregatire
temeinica, se ocupau de buna organizare si buna functionare
a manastirii, de împlinirea menirii tuturor celor ce formau
obstea de acolo. Faptul ca Manastirea Moisei supravietuieste
era bine cunoscut. Credinciosi din tot Maramuresul veneau la
Manastirea Moisei, mai ales la hramuri era plin muntele de dreptcredinciosi.
Arhimandrit Ioan Horea
a condus Manastirea Moisei timp de 27 de ani, fiind destoinic,
în acel timp, a împlinit si misiunea de paroh la
Parohia III Moisei. Dupa ce a venit aici s-a preocupat mult
de problemele manastirii. În primul rând a gestionat
pictura la biserica mare, cea construita de Tit Bud si Petru
Mihalyi în 1910. Datele esentiale despre aceasta lucrare
le avem în „Pisanie. Cu vrerea Tatalui, ajutorul
Fiului si cu împreuna lucrarea Sfântului Duh ziditu-sa
acest sfânt locas manastiresc din Izvorul Negru, comuna
Moisei, judetul Maramures între anii 1905-1910. Între
anii 1981-1984 sfântul locas a fost pictat în tehnica
fresca de catre pictorul Flesaru Pantelimon din Câmpulung-Muscel.
Între anii 1984-1985 a fost înzestrat cu iconostas
si strane noi sculptate în lemn de stejar de catre o echipa
de sculptori din Grumazesti-Neamt. Toate aceste lucrari s-au
facut din ajutoarele primite de la credinciosii locali si pelerinii
veniti la Sfânta Manastire Moisei. Lucrarile acestea au
fost initiate si conduse cu multa truda si jertfa de catre P.
C. Protos. Ioan Horea – staretul manastirii. Astazi 18
mai 1986 s-a târnosit acest sfânt locas cu hramul
Adormirea Maicii Domnului dupa 76 de ani de la înaltarea
lui de catre I. P. Sa Teofil Herineanu – Arhiepiscopul
Ortodox al Vadului, Feleaculu si Clujului, înconjurat
de un mare numar de preoti si diaconi si în prezenta unui
mare numar de credinciosi localnici si din întreg Maramuresul,
în zilele P. F. Patriarh al României Iustin Moisescu,
Episcop Vicar al Clujului P. S. Justinian Chira Maramureseanul,
staret si paroh fiind Ioan Horea, ridicat atunci la rangul de
arhimandrit. Înscrie, Doamne, în „Cartea Vietii”,
pe toti ostenitorii, donatorii, închinatorii si binefacatorii
sfânt locasului acestuia. Amin!”. La rugaciunile
Sfintilor Ierarhi Ilie Iorest, Simion Stefan, Sava Brancovici,
si Iosif Marturisitorul, ocrotitorul Maramuresului si Satmaruluii,
în eparhiile carora era cuprins si Maramuresul, Dumnezeu
a rânduit ca Manastirea Moisei singura care a mai ramas
din câte a avut Maramuresul, sa intre într-o noua
faza a evolutiei de zidire materiala, dar mai ales spirituala.
În primavara anului 2007 s-a separat Parohia III Moisei
de Manastirea Moisei. Paroh al acestei parohii a ramas în
continuare fostul paroh dar si staret al manastirii, Ioan Horea,
si a construit o noua biserica pentru aceasta parohie, iar staret
la Manastirea Moisei a fost transferat staretul de la Manastirea
Scarisoara Noua, prea cuviosul parinte protosinghel Teofil Pop.
Din data de 20 aprilie 2007 a fost transferat ca Staret la Manastirea
Moisei judetul Maramures, iar in 2008 a absolvit cursurile aprofundate
de Master din cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa „Sfânta
Mucenita Filofteea, din cadrul Universitatii Pitesti, cu lucrarea
„Culte si denominatiuni aparute în urma Reformei
protestante” întocmita sub îndrumarea
Prea Cucernicului pr.conf.univ.dr. Brinzea Nicolae.
O data cu separarea Parohiei III
Moisei de manastire si cu venirea noului staret, a preacuviosului
parinte protosinghel Teofil Pop, care are o noua viziune
asupra vietii de viitor a manastirii se simte si se vede o schimbare
în bine atât pe plan administrativ, cât si
pe plan spiritual. Astfel, Dumnezeu a rânduit ca în
prezent Manastirea Moisei sa cunoasca o remarcabila etapa de
evolutie. Mai întâi preluarea conducerii manastirii
de la parintele Horea s-a facut în cele mai bune si fratesti
raporturi. Ba i s-a rezervat parintelui Horea conditii bune
de locuire în manastire pe timpul construirii noii biserici
pentru parohie. Apoi parintele Teofil a elaborat un proiect
complex de o adevarata renastere pentru Manastirea Moisei. Acest
proiect prevede multe obiective pentru viitor. Dumnezeu a binecuvântat
frumoasele gânduri care, prin munca si râvna, prind
viata. Desi n-a trecut mult timp de când preacuviosia
sa a venit aici, unele dintre aceste obiective s-au înfaptuit,
altele sunt în lucrare, mai sunt si de perspectiva la
care se va ajunge în curând.
Poarta sculptata în lemn
de stejar, care si-a împlinit menirea timp de câteva
zeci de ani în prezent a fost înlocuita cu un turn
clopotnita realizat dupa un proiect elaborat de vestitul arhitect
Dorel Cordos. A realizat aleea care vine de la turn în
incinta Manastirii. Aleea este pavata în beton cu lespezi
de piatra si este flancvata în stânga de un zid
de sprijin, iar în dreapta de un gard de scânduri,
care separa gradina cladirii vechi.
Pâruasul ce trecea sus în
munte pe lânga biserica veche, acum trece pe la nord de
actualele biserici ale manastirii. Aici, pâruasul ajunge
într-un loc mai asezat, într-o depresiune. În
acest loc, parintele staret si-a propus sa faca o pescarie.
A dislocat câteva mii de metri cubi de pamânt si
a realizat un mare lac pentru crapi, iar ceva mai sus de acesta
unul mai mic pentru pastravi. Acesta din urma este în
lucrare.
Manastirea Moisei dispune de spatiu.
Si pentru a-i da utilitatea ceruta de evolutia vietii de astazi,
parintele staret a ridicat un zid de piatra bruna paralel cu
Drumul Pârâului Negru ca la manastirile clasice
pentru a demarca incinta manastirii. A lasat însa o portiune
de teren între zid si drum, pe care a transformat-o într-o
ampla parcare, care astazi este foarte necesara. Pentru asigurarea
cu încalzire pe timpurile reci, manastirea este aprovizionata
cu mai multe clai de lemne care stau în soare pentru uscare.
Apoi este înzestrata cu centrale de mare putere care încalzesc
dupa dorinta staretia si biserica mare. Mai amintim dintre împliniri
ca la iluminat s-a facut schimbarea retelei electrice de la
cea de suprafata la cea de subteran. Lampadarele care flancheaza
aleele sint îmbracate la sol într-un fel de casute
albe constrite din bârne subtiri de brad.
O deosebita grija are parintele
staret fata de monumentul istoric – biserica de molid
din 1599, pentru salvarea careia a deschis o lucrare de restaurare.
Prin mijloace moderne tehnice, biserica întreaga a fost
ridicata mult mai sus de la fundatie veche din piatra bruta.
Astfel s-au putut sapa santuri adânci în care s-a
turnat o fundatie solida de beton, peste care s-a cladit o fundatie
înalta de piatra. S-au înlocuit straturile vechi,
putrede, cu straturi solide de stejar. Au fost înlocuite
doua bârne putrede din peretele sudic, a fost refacuta
sfânta masa, la care s-a pastrat vechiul trunchi de brad
care a fost taiat la nivelul necesar pentru masa, când
s-a cladit biserica, fiindca legenda spune ca în acel
brad ar fi aparut icoana Maicii Domnului. S-a refacut acoperisul
si turnul, s-a pus un ax nou pentru sustinerea crucii s-a consolidat
pridvorul. Astfel cu aceste înnoiri si consolidari, biserica
a fost lasata pe fundatia noua.
Trebuie sa facem o marturisire.
În câteva zile când se faceau aceste lucrari,
eram la fata locului. Am constatat ca toti care au facut aceste
munci erau buni crestini. Lucrau cu râvna si cu tragere
de inima, de buna dimineaa pâna seara târziu. Lucrarile
erau spre finalizare. Era ziua de vineri, 12 august 2011. S-a
sunat pentru dejun. N-a aparut nimeni. De la bucatarie a fost
anuntat parintele staret ca se întârzie venirea
la masa. Parintele s-a dus în santier si a facut chemarea
la masa. Oamenii lucrau barbateste cu râvna: purtau grinzi,
duceai scânduri, desfaceau schelele, dar i-au spus parintelui
ca nu se duc astazi la masa, fiind hotarâti sa ajune în
aceasta zi drept cinstire pentru Maicii Domnului si multumire
lui Dumnezeu ca le-a ajutat sa termine cu bine lucrarea.
|
STARET
PROTOS. TEOFIL POP
|
|