Chiar daca Manastirea
Moisei, oficial, a fost transformata în biserica
parohiala, traditia de manastire n-a disparut. Manastirea
Moisei, chiar daca a întâmpinat multe greutati
si incercari de a-i restrânge activitatea, ea
si-a continuat misiunea de manastire si în secolul
al XX-lea. La 1911, Tit Bud precizeaza ca la aceasta
data „dintre cele cincisprezece manastiri
românesti câte au fost odinioara în
Maramures, a ramas numai manastirea de la Moisei".
Se venea cu procesiuni la hramuri în continuare.
Credinciosii veneau la manastire cu diferite ocazii
si nevoi sufletesti, mai ales ca unde au mai fost celelalte
manastiri numai locul sau ruine au mai ramas.
În 1874, la conducerea
manastirii a ajuns parintele Petru Mihalyi, un preot
destoinic bun chivernisitor, iubitor de neam, tara si
credinta.
Majoritata vicarilor Maramuresului
de pâna la Tit Bud au fost ucraineni, trimisi
aici de Episcopia Ucraineana din Muncaci, care nu serveau
interesele neamului românesc si ale Bisericii
românilor, ci dimpotriva. Prin Tit Bud românii
din Maramures au avut un vicar din neamul lor. El a
tinut foarte mult la Manastirea Moisei, pentru ca aici
a fost un important centru de cultura, aici a existat
din vechime o scoala în care se învata carte
româneasca, aici a fost o scoala de pictura bisericeasaca.
La Manastirea Moisei a fost un centru care tinea lagaturi
cu Tara Româneasca si mai ales cu Moldova, Manastirea
Moisei fiind metoc al Manastirii Putna. Se tineau legaturi
cu ierarhii si cu editorii acestor tari. De la marile
centre ortodoxe din Tarile Române se aduceau la
Manastirea Moisei carti sfinte de slujba si de învatatura
ortodoxa, de unde le procurau bisericile din Maramures.
În gândurile lui Tit Bud staruia unul; ca
pentru toate acestea, Manastirea Moisei trebuie întarita,
mai ales ca a ramas singura nedistrusa. Acest gând
întâlnit cu ale preotului Petru Mihalyi
au alcatuit planul edificarii la aceasta manastire a
unei biserici monumentale spre a-i asigura un viitor.
Tit Bud a preluat conducerea lucrarilor. Vicarul face
o marturie privitoare la hotarârea de a construi
biserica de zid de la Manastirea Moisei: „Fiind
biserica cea mica zidita cu 300 de ani inainte micuta
si aproape de ruinare, iar casa calugareasca asisderea
necorespunzatoare mi-am propus ca vicar al Maramuresului
a zidi acolo un claustru si o biserica de piatra”
.
Pentru aceasta s-a vândut
80 de iugare de padure de brad, din averea manastirii,
pe care au donat-o ctitorii în 1672. Pe padurea
vânduta s-a obtinut suma de 55883 de coroane.Tit
Bud a avut în vedere si viitorul padurii. A planificat
o parte din suma pentru reîmpadurirea terenului
de pe care s-a taiat padurea; apoi pentru alte cheltuieli
si pentru plata unor datorii restante. 51 de mii de
coroane si cu sapte sute de coroane, pe care le-a colectat
vicarul, au fost folosite pentru construirea bisericii
si a unei case cu sapte încaperi. S-a trudit mult
si din greu. Spune Tit Bud, într-o dare de seama:
„Cu câta greutate s-au facut zidurile acestea
numai eu si zelosul preot de la manastire MOD, Petru
Mihalyi o stim” .
Biserica noua are forma
de cruce si urmatoarele dimensiuni: 28 metri lunginea,
12 latimea 35 înaltimea si 0,30 grosimea peretilor.
Este împartita în altar, naos si pronaos,
iar în fata are pridvor deschis, si patru coloane
cu înaltimea de zece metri, care sustin frontonul
cu icoana hramului, Adormirea Maicii Domnului. Biserica
este luminata de ferestre mari.
Dupa sapte ani de munca
si biserica si casa au fost terminate. Fiindca vechea
biserica a fost sfintita de un ierarh, chiar de mitropolitul
Sava Brancovici, s-a dorit ca si aceasta noua sa fie
sfintita de un ierarh. Dar n-a fost sa fie de aceasta
data.
Mitropolit greco-catolic
la Blaj era atunci tocmai maramureseanul si ieudeanul
Victor Mihalyi. Acesta n-a venit din doua motive: 1.
În acele zile s-au desfasurat serbarile de la
Blaj ale Astrei si dupa programul serbarilor a avut
chiar în „ziua întâi, luni 15/28
august 1911 duminica la orele 7 si ¾, Liturghie
solemna în biserica Catedrala, celebrata de Excelenta
Sa P.S. D. Mitropolitul”. 2. Acest mitropolit
era atât de catolicizat, încât era
incompatibila venirea lui în atmosfera din Maramures
atât de ortodoxa si înca sa sfinteasca o
biserica la o manastirea, care a avut un rol atât
de important în mentinerea unitatii neamului prin
ortodoxie. N-a trimis însa nici pe unul dintre
episcopii sufrafani ai sai – Vasile Hossu de la
Lugoj sau Dimitrie Radu de la Oradea, ci a fost trimis
ca delegat al Consistorului din Gherla, canonicul Petru
Fabian, maramuresean si el, din Bârsana.
A
venit si atunci lume multa de credinciosi, ca de obicei
la Manastirea Moisei. S-a facut binecuvântarea
bisericii. Daca sfintirea bisericii de lemn ridicata
în 1599, datorita vremurilor grele de atunci,
s-a sfintit abia dupa 73 de ani, sfintirea adevarata
a acesteia noi, cu un ierarh, s-a facut abia dupa 75
de ani, în 18 mai 1986 de catre arhiepiscopul
Teofil Herineanu al Vadului, Feleacului si Clujului.
Din dorinta curata si
adânca a românilor de a-si pastra dreapta
credinta a aparut ampla misiune de a asigura toate bisericile
cu carti ortodoxe de slujba si de învatatura.
Aceasta misiune a cuprins întreaga societate româneasca
din Maramures: Protopopi, preoti, calugari, credinciosi,
bogati si saraci, batrâni si tineri. S-au înregistrat
dintre cei care au activat în aceasta misiune,
pe parcursul uniatiei, cumparând carti sfinte
ortodoxe pentru bisericile din Maramures 76 de protopopi,
319 preoti si peste doua mii de credinciosi. În
aceasta misiune de amploare au activat toate manastirile,
fiecare dupa specificul si posibilitatile ei. În
fruntea lor se aflau Manastirea Moisei si Manastirea
Bârsana. Acestea constituiau adevarate centre
unde se aduceau carti din tarile române si de
unde si le procurau parohiile Maramuresului. Sunt documente
care arata aceasta misiune a lor.
Când au fost alungati calugarii de la Manastirea
Giulesti, au fost arse toate cartile si documentele.
De la Manastirea Bârsana toate au fost distruse
n-a mai ramas nici un petic de hârtie. Desi acolo
trebuie ca au fost multe lucruri de valoare, fiind ultimul
sediu al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramuresului,
înainte de desfiintarea ei în 1740. Asa
s-au distrus cartile si documentele si de pe la alte
manastiri. La Manastirea Moisei s-a pastrat un numar
de carti, care, alaturi de alte argumente, ne poate
arata ca aici a fost un centru de adunare si de distribuire
a cartilor sfinte ortodoxe.